dinsdag 4 februari 2014

Niks bijzonders te melden / Nothing special to report

Hoi allemaal,
Hi all,

Na onze laatste berichtjes over bv raften, een hangi en nog meer spectaculaire dingen zal het dit keer wel wat saai zijn. En da's maar goed ook, want anders vallen spectaculaire dingen niet meer op ;-)
After our last blogs about rafting, a hangi and some other spectacular stuff this one is probably a bit boring. And that's a good thing in itself, because otherwise the extraordinary stuff wouldn't stand out any more ;-)

Wat nog wel leuk is om te vertellen dat we op de camping in Rotorua zo ongeveer 'geadopteerd' zijn door echte kiwi's die daar al minstens 20 jaar op vakantie gaan. Bijna iedere avond konden we daar aanschuiven voor een biertje of wijntje. En toen één van hen erachter kwam dat we allebei nogal gek op vis eten zijn, kregen we ook nog twee werkelijk enorme forellen toegeschoven. 'Ze lagen toch maar in de vriezer te liggen en ik heb zo veel gevangen dat ik niet weet wat ik er mee moet'. Nou, wij mogen altijd graag helpen met dat soort problemen ;-) Al helemaal als je dan ook nog de rookoven mag lenen om er eentje te roken. Dat is zo goed bevallen dat ik al besloten heb tzt ook een rookoven aan te schaffen...
While camping at Rotorua we sort of were 'adopted' by genuine kiwis making holiday there for at least 20 years. Almost every evening we were invited to drink a beer or wine with them. And when one of them found out we really like seafood he gave us two giant trouts to enjoy. 'They are just lying there in the fridge and I caught so many I have no idea what to do with them.'  Well, we are always happy to help out ;-) Especially when we could also borrow his smoker to smoke one of the trouts! That tasted so good I am now seriously thinking about buying my own one once we are back....

De dag na het raften was het weer tijd om te verkassen naar de volgende camping, de één na laatste op het Noordereiland. We hadden er eentje in de buurt van Tongariro uitgezocht, maar we wilden ook nog wat anders kunnen doen in het geval het weer mooi zou zijn. Daardoor zijn we hier uitgekomen.
The day after our rafting adventures it was once again time to pack up our stuff and move. We wanted to be in the vicinity (well, sort of) of Tongariro NP, but also have the option to go some place else, weather permitting. Thus, we ended up picking this campsite.

Om goed voorbereid aan de Tongariro Crossing te beginnen zijn we 5 januari naar het informatiecentrum gegaan. Als je dat nog eens wilt nalezen, dan kan dat hier. De dag daarna hebben we het lekker rustig aan gedaan ;-) Wel natuurlijk van de foto's en filmpjes genoten, maar we zijn die dag maar op de camping gebleven. Beetje rust op zijn tijd is ook wel lekker  :-))
To be well prepared for the Tongariro Crossing, we went to the visitor centre the day before. As it turned out, we had it all covered :-) If you want to read about that once more, this is the link. The day after we did almost nothing ;-) Well, apart from enjoying the pictures and film that is. We thought we were entitled to some quiet R&R at the campsite, every now and then also very nice :-))

En toen was het alweer tijd om de boel weer eens in te pakken en te verhuizen naar nu echt de laatste camping op het Noorder eiland. Die wilden we gebruiken als 'uitvalsbasis' om de Forgotten Highway te gaan rijden en bekijken. Indien we daarvoor nog tijd en zin hadden, wilden we de andere dag gaan raften in een grot. Yep, dat heb je goed gelezen, raften in een grot. Dat kan je hier doen!
De Forgotten Highway is een prachtige dag uit geworden met (uiteraard zou je bijna zeggen....) alweer fantastisch weer. De hele dag zon gehad, onze ogen uitgekeken en heel wat foto's gemaakt. Helaas moet je die even tegoed houden, de internetverbinding op onze huidige camping is zoooooo traaaaaaag...Maar wat in het vat zit, verzuurt niet!
And then it was already time to pack and move again, this time to our last campsite on the North Island. This was our starting point for the Forgotten Highway. Time permitting, we were hoping to also go rafting in a cave. Yep, your eyes are not deceiving you, I did write 'rafting in a cave'. That is on offer here!
Driving the Forgotten Highway turned out to be a great day out with (of course I would almost say....) beautiful weather. Sun all day long, every corner turned we had a different scenery and we made a ton of pictures. Unfortunately unable to upload those because internet at this campsite is sooooo slooooow....But, I always keep my promises!

Grot raften bleek zo ontzettend duur te zijn (zelfs met korting!) dat we dat maar hebben laten zitten. Het moet wel leuk blijven. In plaats daarvan ben ik maar naar de kapper gegaan, dat was zo langzamerhand ook wel eens nodig, is Edwin met de auto door de wasstraat gegaan en heeft hij daarna nog een keer een leuk stuk van het traject van de Northern Explorer op de foto gezet, de zogeheten spiraal van Raurimu. Dat was vlak bij de camping, dus die kans liet ie zich niet ontnemen ;-)
Cave rafting proved to be so expensive (even with a discount!) that we decided not to do it. After all, you need to feel it is worth what you pay for it, right?!? Instead I went to the hairdresser (after almost two months I was badly in need of a haircut ;-), Edwin had the car washed and visited a very nice part of the Northern Explorer train ride again, the so called spiral of Raurimu. That place was so close to our campsite he couldn't pass up on that opportunity ;-)

En daarmee zijn we bijna aan het eind van onze 3½ week rondreizen op het Noorder Eiland gekomen. Op de laatste dag restte alleen nog de rit naar Wellington en een nachtje slapen in een hostel (yeah, weer een keer een echt bed!) alvorens met de InterIslander over te steken naar het laatste eiland dat we zouden bezoeken tijdens onze reis.
And that is almost the end of 3½ weeks of travelling around the Northern Island. On our last day it was all about driving to Wellington, spend the night in a hostel (yeah, a real bed for once!) and crossing Cook Strait on the InterIslander in order to visit the last Island on our three months travelling.

Tot de volgende keer (en dan hopelijk weer met foto's!)
Edwin en Monique
Until next time (hopefully with pictures!)
Edwin and Monique

1. Oh wat gaat het snel! Wanneer komen jullie thuis? Ev vlieg je weer via Dubai! Ben benieuwd naar alle verhalen de 22e!!

Groetjes
    Jacqueline

2. Ja, het gaat nu zeker hard! We zijn inmiddels op de een na laatste camping van onze hele vakantie gearriveerd en hebben via een kortingssite nog even gauw twee leuke uitstapjes in Christchurch geboekt. Morgenochtend (dus vanavond in NL) gaan we nog walvissen proberen te spotten bij Kaikoura. Met een beetje geluk zien we misschien wel potvissen! Dat zou ik zooooo gaaf vinden ;) We denken er nog maar niet aan dat we volgende week donderdag alweer terugvliegen en inderdaad vrijdag de 14e weer in NL zijn...

3. Oh, en we vliegen inderdaad via Sydney (5 uur wachten) en Dubaii (3 uur wachten) weer terug. We zullen vast wel gaar zijn als we op Schiphol landen ;-)