donderdag 27 juni 2013

Voor de nieuwsgierigen onder ons!

Bijna vier weken geleden ben ik begonnen met de 'cursus' plantaardig eten, waarbij je in een periode van vier weken dus volledig plantaardig gaat eten. Nog twee dagen en dan heb ik dit erop zitten. Aan het begin vroeg ik me af of dit wat voor me zou zijn. Inmiddels weet ik dat dit me heel goed bevalt en ik ben dus vast van plan om in ieder geval 5 dagen per week volledig plantaardig te blijven eten. Er is zoveel variatie mogelijk met groenten, fruit, noten en zaden! Als je even zoekt op internet kom je hele bergen recepten tegen waarvan ik in ieder geval spontaan ga watertanden ;-)

Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie je dan afvragen wat ik op zo'n dag eet en hoe ik in hemelsnaam aan voldoende eiwitten kom. Daarom zal ik voor vandaag eens bijhouden wat ik allemaal eet. Helaas zonder foto's, ik heb mijn kleine camera zo goed opgeborgen dat ik die even niet meer kan vinden.....Zodra die weer boven water is, zal ik nog een dagje planteneten bijhouden, maar dan dus met foto's ;-)

Maar terug naar vandaag. Eens kijken wat er allemaal op het menu staat:
Ontbijt:
Een (groene!) smoothie van 2½ banaan, 1 appel, 1 sinaasappel, 2 gedroogde abrikozen, 2 dadels, ongeveer 250 gram aan slasoorten (rucola, lamsoor, bladeren van de bosbiet) en 2 stengels bleekselderij. In de blender circa 5 minuten laten mengen met 2 glazen water en voila, mijn ontbijt is klaar en ooo zo lekker!
Tussendoor rond half tien:
2 rijstwafels met soyasmeerkaas, 1 sinaasappel en 1 perzik
Lunch:
Een salade van 1 komkommer, 2 tomaten, een handje geroosterde pijnboompitten en 1 avocado. De dressing bestaat uit 10 ml olijfolie, 20 ml balsamicoazijn en het sap van een halve sinaasappel. Erbij een paar boterhammen (zuurdesem, dat vult goed en is goed voor je darmen!) en een paar glazen water.
Tussendoortje rond drie uur:
2 rijstwafels met jam (zonder suiker) en appelstroop, 1 appel en 1 perzik.
Avondeten:
Zelfgemaakte pompoen/kerriesoep en twee boterhammen met hummus en komkommer
Afsluiting van de dag:
Een schaaltje bosbessensojayoghurt met een theelepel chiazaden en een schaaltje watermeloen. Lekker na een uurtje intensief sporten!
Verder drink ik voornamelijk thee en water, bij elkaar zo'n twee liter over de hele dag.

Mijn eiwitten haal ik vooral uit de groene bladgroenten. Eiwitten worden opgebouwd uit aminozuren en in die groene bladgroenten zitten die aminozuren volop. Alleen moet je er behoorlijk wat van binnen krijgen om voldoende aminozuren te hebben. In een groene smoothie kan je zonder enig probleem zomaar 2½ tot 3 ons bladgroenten doen zonder dat je het proeft. Het fruit overheerst de smaak van de groenten, zeker als je er voldoende banaan in doet of zoals ik gedroogd fruit. Dat is nl lekker zoet :-)

Ik merk gewoon dat ik me veel fitter en gezonder voel. Mijn darmklachten zijn weg, mijn exceem en psoriasis zijn veel minder of zelfs bijna verdwenen en mijn huid wordt zachter en begint te stralen. En als extra bonus val ik ook nog eens heel makkelijk af zonder dat ik honger heb. Om met plantaardig eten voldoende calorieĆ« binnen te krijgen (1 gram koolhydraten levert 'maar' 4 calorien tegen 9 uit 1 gram vet) moet ik veel eten. En omdat ik dus altijd een goed gevulde maag heb (en wie wil dat nou niet ;-) heb ik gewoon geen honger.

Let wel, dit zijn mijn ervaringen met plantaardig eten. Ik heb geenszins de bedoeling om hier een preek of zo neer te zetten, alleen maar hoe het mij bevalt. Als je nieuwsgierig bent geworden, kijk dan hier voor meer informatie.

Oh en voor het geval je dat ook wil weten, Edwin eet nog gewoon vlees. Als ik bij het avondeten voor mezelf een vleesvervanger als falafel of een soyaburger heb, gaat dat gewoon in dezelfde pan als de karbonade of bal gehakt voor Edwin. Ik ben nou ook weer niet zo principieel geworden dat nu ineens alles in twee pannen moet ;-)
En ik blijf op heel bescheiden voet vis en vlees eten. In ieder geval nu nog, maar misschien gaat dat me in de toekomst wel zo tegen staan dat ik helemaal plantaardig ga eten. Ik merk al wel dat het meeste vlees wat ik vroeger lekker vond me nu niet meer smaakt, dus wie weet wat de toekomst me nog gaat brengen...

Eten, ik ben er dagelijks mee bezig! (sprak zij filosofisch ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten